diumenge, 18 de novembre del 2012

PEP VENTURA

Pep Ventura


Josep Maria Ventura i Casas,       conegut popularment amb el nom de Pep Ventura, va néixer accidentalment a Alcalà la Real (Jaen – 1817) però va viure sempre a Figueres.  Quan tenia sis anys morí la seva mare, i passà a viure amb el seu avi, gairebé en la indigència ja que el seu pare era militar amb diferents destins. Es crià al carrer més que no a l'escola. Gràcies al que després seria el seu sogra, que era cap de cobla, aprengué a tocar instruments diversos i un poc de notació musical, que, amb el temps, superà sense altre ajut. Se suposa que a 18 o 20 anys ja tocava a la cobla de Figueres, i cap al 1848 n'era el director.


Al cap de poc es trobà immergit en la fase d'innovació de la sardana, amb obres d'un nombre il•limitat de compassos (la llarga) enfront de la tradicional (la curta) i, tal com feien altres formacions socials, s'ocupà de reformar l'arcaica cobla de tres quartans (cornamusa, xeremia, flabiol i tamborí) en un conjunt que inicialment era de cinc o set sonadors, on incorporà instruments de metall (tenora, tible, fiscorn…).
Fou un gran músic i compositor que consolidà la sardana llarga i reformà la cobla donant-li amplitud. Fou un admirable instrumentista, ídol a les festes majors empordaneses, destre amb la tenora i virtuós del flabiol, la flauta, i el clarinet i insuperable i agilíssim improvisador en els «obligats» dels valsos, masurques, polques i rigodons, màxima delícia dels saraus vilatans.


La Ciutat de Figueres a Pep Ventura.
Deixà escrites obres de caràcter divers: 312 sardanes llargues, un nombre important de curtes i moltes composicions corals, entre les quals es destaca l'Arri, Moreu.
Abans, però, ja s'havia esmerçat a compondre sardanes, predisposició que li facilità la introducció de canvis en el tractament de la cobla. Modificà el tipus de tenora que resultà un encert perdurable; coordinà en dos rengles els instruments de fusta i de metall i un baix de corda; model, que s'ha mantingut amb lleugers retocs. Músic intuïtiu, s'oposava als motius de cançons de moda i als fragments estrafets d'òpera italiana i s'esmerçà, com a precoç folklorista, a transcriure tonades populars, com El cant dels ocells, o bé Per tu ploro, dedicada a la seva muller, Maria, de qui havia enviudat el 1864. Pep morí a Girona el 1876 pocs mesos després de l'estrena d'aquesta sardana.



   Per   tu   ploro

                   Anem a la muntanya,  - que ara ve el bon temps;
            ve la Primavera,  - ve la Primavera,
         la- larala-la-la-la-la,
    hores d’alegria, hores de tristor.
¡Ai del qui se’n va i no tornarà!
   També més ¡ai!, ¡del qui perd l’amor!
La-la-la.
     També més ¡ai!, ¡qui perd l’amor!

¡Adéu, rosa d’abril!
       ¡Adéu, rosa encarnada!
 Demà, lluny del teu roser,
 D’enyorament me moriré.

Quan te diran la meva fi,
  Plora per mi, que per tu ploro;
 Plora per mi, més dolçament,
         Que amargament no és el teu plor.

   Eixuga el plor, no ploris gaire,
     Que es marciria el pas de l’aire.
No ploris gens; no ploris, no.
   Per tu i per mi, jo que ja en sé,
Bé puc plorar millor.
La-larala-la.
       
                                JOAN MARAGALL
                                   (Música de’n  Pep  Ventura)





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada