dilluns, 4 de març del 2013

TOMÀS GIL MEMBRADO




Nat a l’Horta de Sant Joan l’any 1915 és el compositor de sardanes i música per a cobla més prolífic de Catalunya amb més de 1300 sardanes. S’incorpora molt tard a la composició i a la cobla. Als quaranta vuit anys entra d’instrumentista de fiscorn a la cobla Barcelona (desapareguda). La seva producció és molt variada i va de sardanes planeres a obres simfòniques per a una o dues cobles. La seva obra és una recerca constant per modernitzar la sardana. A rebut més d’un centenar de premis. El mestre Tomàs és una persona molt alegre i simpàtica i plena de vitalitat.

El seu amor a la sardana es reflecteix en expressions recollides en una entrevista que li fa Roser Pros en un diari de Tarragona:

"La sardana és la dansa més democràtica que hi ha" ...."Durant tota la meva vida la sardana ha estat la música reina per a commoure’m contínuament", …. "Si jo no hagués tingut la idea sardanista al meu cervell i al meu cor, la meva vida musical no hauria sigut res. La sardana sempre ha tingut per a mi una força enorme. Com a dansa té 200 anys d’existència i és la dansa catalana per excel•lència, la forma que ens fa sentir més catalans, més forts, més units a Catalunya"…. "Abans escrivia una sardana en dos dies, ara però, tot i que necessito dues setmanes, quan m’encarreguen una sardana, sempre dic que sí i procuro complir amb el compromís. Quan em ve la inspiració d’una nova melodia, m’assec tranquil•lament en algun lloc reposat i començo a passar el que tinc al cap al paper ratllat (sempre en porto a sobre, per si de cas). Aleshores és quan sóc més feliç".


Algunes sardanes són força conegudes com: Coll de Jou, Tarragona, Hospitalenca, Roca de Quer, Lloret bonicaEl nostre Lluís, Una vela a l'horitzó, Els tres Patufets, Tarragona Ciutat Pubilla, La Flama de la sardana (com diu ell, sardanes sobretot per ballar). Sardanes per a dues cobles com Cala Romana, Figueres l'encís d'una anella, Congratulació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada